Konsumenter sätter stort värde på produkter som gjorts av återvunnet material och som är möjliga att återvinna. En stor majoritet anser att produkter av återvunna material håller samma kvalitet som produkter gjorda av helt nya material.
I Stena Recyclings undersökning The Circular Voice tillfrågades 5000 konsumenter om de anser att produkter av återvunnet material håller samma kvalitet som produkter som gjorts av jungfruliga material.
En majoritet, 66%, anser att återvunna material håller samma kvalitet. Andelen osäkra var 21%. Företagen har med andra ord en uppgift att övertyga fler osäkra kunder om att återvunna material har rätt kvalitet och ger klimatfördelar. Det har också betydelse då undersökningen visar att 76% anser det viktigt eller mycket viktigt att tillverkare använder återvunna material i sina produkter.
Materialval har stor betydelse för en klimatsmart produkt
Allt fler företag sätter ambitiösa mål för att minska sin klimatpåverkan. De vill associeras som hållbara varumärken som attraherar värdedrivna konsumenter som väljer produkter för en klimatsmart livsstil.
Undersökningen visar potentialen för tillverkande företag som erbjuder ett sortiment av produkter av återvunna material och som är återvinningsbara.
"Företag som kartlägger sin klimatpåverkan får insikt om att materialanvändningen ofta står för en stor påverkan på en produkts klimatpåverkan. Ibland är den till och med dominerande. Vårt arbete med att producera och leverera återvunna råvaror har därför en växande betydelse för att fler tillverkare ska kunna erbjuda fler klimatsmarta produkter. Vissa företag arbetar redan med frågan men det finns också många som inte kartlagt sina kunders attityder om hållbara produkter fullt ut. Undersökningen The Circular Voice ger dem lite mer stöd för det arbetet.", säger Anna Sundell, hållbarhetschef på Stena Recyclings moderbolag Stena Metall.
Tydlig produktinformation har stor betydelse för att konsumenter ska kunna göra bra val. 77%, anser det viktigt att produkter är tydligt märkta med att de är gjorda av återvunna material.
Det här är något för tillverkare att ta på allvar. Om konsumenter inte förstår att produkter är gjorda av återvunna material så riskerar även bra klimatsmarta produkter att misslyckas på marknaden. Nästan 8 av 10 anser att tydlig och lättbegriplig produktmärkning är viktig eller mycket viktig i deras bedömning av en hållbar produkt. 27% av konsumenterna anser även att svag information om användningen av återvunnet material är det främsta hindret för att köpa produkter.
Konsumenterna fick frågan om andra faktorer som påverkar deras värdering av en hållbar produkt. Förutom produktmärkningen fanns det fler faktorer som fick en hög andel som ansågs viktig eller mycket viktig i bedömningen: enkel att återvinna (76%), låg energikonsumtion (78%), enkel att reparera (77%) och ansvarsfullt tillverkad (75%).
"Det är glädjande att konsumenter lägger stor vikt även vid att produkter är återvin¬ningsbara. Här finns precis som berörs i undersökningen ett behov av standarder eller liknande för att skapa enhetliga definitioner som kan vägleda konsumenterna. Återvinnings¬barhet är komplext och vi arbetar dagligen med företag som vill skapa en djupare förståelse för vad som händer i återvinningsprocesserna och hur produktdesign och beteenden kan skapa förutsättningar för ökad återvinningsbarhet.”, säger Stina Klingvall, Consultant på Stena Circular Consulting.
Noterbart är att enkelheten att återvinna anses något viktigare än låg energikonsumtion som varit ett försäljningsargument i decennier för vissa produkter. Undersökningen visar att 40% till och med vill förbjuda produkter som inte kan återvinnas.
Konsumenter sätter stort värde på produkter som gjorts av återvunnet material och som är möjliga att återvinna. En stor majoritet anser att produkter av återvunna material håller samma kvalitet som produkter gjorda av helt nya material.
I Stena Recyclings undersökning The Circular Voice tillfrågades 5000 konsumenter om de anser att produkter av återvunnet material håller samma kvalitet som produkter som gjorts av jungfruliga material.
En majoritet, 66%, anser att återvunna material håller samma kvalitet. Andelen osäkra var 21%. Företagen har med andra ord en uppgift att övertyga fler osäkra kunder om att återvunna material har rätt kvalitet och ger klimatfördelar. Det har också betydelse då undersökningen visar att 76% anser det viktigt eller mycket viktigt att tillverkare använder återvunna material i sina produkter.
Materialval har stor betydelse för en klimatsmart produkt
Allt fler företag sätter ambitiösa mål för att minska sin klimatpåverkan. De vill associeras som hållbara varumärken som attraherar värdedrivna konsumenter som väljer produkter för en klimatsmart livsstil.
Undersökningen visar potentialen för tillverkande företag som erbjuder ett sortiment av produkter av återvunna material och som är återvinningsbara.
"Företag som kartlägger sin klimatpåverkan får insikt om att materialanvändningen ofta står för en stor påverkan på en produkts klimatpåverkan. Ibland är den till och med dominerande. Vårt arbete med att producera och leverera återvunna råvaror har därför en växande betydelse för att fler tillverkare ska kunna erbjuda fler klimatsmarta produkter. Vissa företag arbetar redan med frågan men det finns också många som inte kartlagt sina kunders attityder om hållbara produkter fullt ut. Undersökningen The Circular Voice ger dem lite mer stöd för det arbetet.", säger Anna Sundell, hållbarhetschef på Stena Recyclings moderbolag Stena Metall.
Tydlig produktinformation har stor betydelse för att konsumenter ska kunna göra bra val. 77%, anser det viktigt att produkter är tydligt märkta med att de är gjorda av återvunna material.
Det här är något för tillverkare att ta på allvar. Om konsumenter inte förstår att produkter är gjorda av återvunna material så riskerar även bra klimatsmarta produkter att misslyckas på marknaden. Nästan 8 av 10 anser att tydlig och lättbegriplig produktmärkning är viktig eller mycket viktig i deras bedömning av en hållbar produkt. 27% av konsumenterna anser även att svag information om användningen av återvunnet material är det främsta hindret för att köpa produkter.
Konsumenterna fick frågan om andra faktorer som påverkar deras värdering av en hållbar produkt. Förutom produktmärkningen fanns det fler faktorer som fick en hög andel som ansågs viktig eller mycket viktig i bedömningen: enkel att återvinna (76%), låg energikonsumtion (78%), enkel att reparera (77%) och ansvarsfullt tillverkad (75%).
"Det är glädjande att konsumenter lägger stor vikt även vid att produkter är återvin¬ningsbara. Här finns precis som berörs i undersökningen ett behov av standarder eller liknande för att skapa enhetliga definitioner som kan vägleda konsumenterna. Återvinnings¬barhet är komplext och vi arbetar dagligen med företag som vill skapa en djupare förståelse för vad som händer i återvinningsprocesserna och hur produktdesign och beteenden kan skapa förutsättningar för ökad återvinningsbarhet.”, säger Stina Klingvall, Consultant på Stena Circular Consulting.
Noterbart är att enkelheten att återvinna anses något viktigare än låg energikonsumtion som varit ett försäljningsargument i decennier för vissa produkter. Undersökningen visar att 40% till och med vill förbjuda produkter som inte kan återvinnas.
Konsumenter sätter stort värde på produkter som gjorts av återvunnet material och som är möjliga att återvinna. En stor majoritet anser att produkter av återvunna material håller samma kvalitet som produkter gjorda av helt nya material.
I Stena Recyclings undersökning The Circular Voice tillfrågades 5000 konsumenter om de anser att produkter av återvunnet material håller samma kvalitet som produkter som gjorts av jungfruliga material.
En majoritet, 66%, anser att återvunna material håller samma kvalitet. Andelen osäkra var 21%. Företagen har med andra ord en uppgift att övertyga fler osäkra kunder om att återvunna material har rätt kvalitet och ger klimatfördelar. Det har också betydelse då undersökningen visar att 76% anser det viktigt eller mycket viktigt att tillverkare använder återvunna material i sina produkter.
Materialval har stor betydelse för en klimatsmart produkt
Allt fler företag sätter ambitiösa mål för att minska sin klimatpåverkan. De vill associeras som hållbara varumärken som attraherar värdedrivna konsumenter som väljer produkter för en klimatsmart livsstil.
Undersökningen visar potentialen för tillverkande företag som erbjuder ett sortiment av produkter av återvunna material och som är återvinningsbara.
"Företag som kartlägger sin klimatpåverkan får insikt om att materialanvändningen ofta står för en stor påverkan på en produkts klimatpåverkan. Ibland är den till och med dominerande. Vårt arbete med att producera och leverera återvunna råvaror har därför en växande betydelse för att fler tillverkare ska kunna erbjuda fler klimatsmarta produkter. Vissa företag arbetar redan med frågan men det finns också många som inte kartlagt sina kunders attityder om hållbara produkter fullt ut. Undersökningen The Circular Voice ger dem lite mer stöd för det arbetet.", säger Anna Sundell, hållbarhetschef på Stena Recyclings moderbolag Stena Metall.
Tydlig produktinformation har stor betydelse för att konsumenter ska kunna göra bra val. 77%, anser det viktigt att produkter är tydligt märkta med att de är gjorda av återvunna material.
Det här är något för tillverkare att ta på allvar. Om konsumenter inte förstår att produkter är gjorda av återvunna material så riskerar även bra klimatsmarta produkter att misslyckas på marknaden. Nästan 8 av 10 anser att tydlig och lättbegriplig produktmärkning är viktig eller mycket viktig i deras bedömning av en hållbar produkt. 27% av konsumenterna anser även att svag information om användningen av återvunnet material är det främsta hindret för att köpa produkter.
Konsumenterna fick frågan om andra faktorer som påverkar deras värdering av en hållbar produkt. Förutom produktmärkningen fanns det fler faktorer som fick en hög andel som ansågs viktig eller mycket viktig i bedömningen: enkel att återvinna (76%), låg energikonsumtion (78%), enkel att reparera (77%) och ansvarsfullt tillverkad (75%).
"Det är glädjande att konsumenter lägger stor vikt även vid att produkter är återvin¬ningsbara. Här finns precis som berörs i undersökningen ett behov av standarder eller liknande för att skapa enhetliga definitioner som kan vägleda konsumenterna. Återvinnings¬barhet är komplext och vi arbetar dagligen med företag som vill skapa en djupare förståelse för vad som händer i återvinningsprocesserna och hur produktdesign och beteenden kan skapa förutsättningar för ökad återvinningsbarhet.”, säger Stina Klingvall, Consultant på Stena Circular Consulting.
Noterbart är att enkelheten att återvinna anses något viktigare än låg energikonsumtion som varit ett försäljningsargument i decennier för vissa produkter. Undersökningen visar att 40% till och med vill förbjuda produkter som inte kan återvinnas.
Ladda ner rapporten The Circular Voice.
HUR KAN VI HJÄLPA ER ATT UTVECKLA CIRKULÄRA PRODUKTER?
Ja, jag vill gärna komma i kontakt med en expert hos Stena Recycling:
Ladda ner rapporten The Circular Voice.
HUR KAN VI HJÄLPA ER ATT UTVECKLA CIRKULÄRA PRODUKTER?
Ja, jag vill gärna komma i kontakt med en expert hos Stena Recycling:
Ladda ner rapporten The Circular Voice.
HUR KAN VI HJÄLPA ER ATT UTVECKLA CIRKULÄRA PRODUKTER?
Ja, jag vill gärna komma i kontakt med en expert hos Stena Recycling:
Det är bara 48% av konsumenter som anser att det finns tillräckligt med klimatsmarta produkter Företagen har en huvudroll för öka användningen cirkulära material i produkter.
Det är bara 48% av konsumenter som anser att det finns tillräckligt med klimatsmarta produkter Företagen har en huvudroll för öka användningen cirkulära material i produkter.
Det är bara 48% av konsumenter som anser att det finns tillräckligt med klimatsmarta produkter Företagen har en huvudroll för öka användningen cirkulära material i produkter.
65% av konsumenter är redo för hållbart köpande. 40% väljer bort varumärken och produkter som inte är hållbara. Läs mer om produktegenskaper som avgör köpbeslut.
65% av konsumenter är redo för hållbart köpande. 40% väljer bort varumärken och produkter som inte är hållbara. Läs mer om produktegenskaper som avgör köpbeslut.
65% av konsumenter är redo för hållbart köpande. 40% väljer bort varumärken och produkter som inte är hållbara. Läs mer om produktegenskaper som avgör köpbeslut.
Let's make things better. Together. Material är grunden för allt vi konstruerar och använder. Från bostäder och broar till bilar och mobiltelefoner.
Let's make things better. Together. Material är grunden för allt vi konstruerar och använder. Från bostäder och broar till bilar och mobiltelefoner.
Let's make things better. Together. Material är grunden för allt vi konstruerar och använder. Från bostäder och broar till bilar och mobiltelefoner.
7 av 10 anser det viktigt eller mycket viktigt att en köpt produkt också kan återvinnas.
7 av 10 anser det viktigt eller mycket viktigt att en köpt produkt också kan återvinnas.
7 av 10 anser det viktigt eller mycket viktigt att en köpt produkt också kan återvinnas.
3 av 4, anser det viktigt att produkter är tydligt märkta med att de är gjorda av återvunna material.
3 av 4, anser det viktigt att produkter är tydligt märkta med att de är gjorda av återvunna material.
3 av 4, anser det viktigt att produkter är tydligt märkta med att de är gjorda av återvunna material.
4 av 10 vill förbjuda produkter som inte kan återvinnas.
4 av 10 vill förbjuda produkter som inte kan återvinnas.
4 av 10 vill förbjuda produkter som inte kan återvinnas.
Tydlig produktinformation, enkel att återvinna, låg energikonsumtion och ansvarsfullt tillverkad är ungefär lika viktigt i konsumenternas bedömning av en hållbar produkt.
Tydlig produktinformation, enkel att återvinna, låg energikonsumtion och ansvarsfullt tillverkad är ungefär lika viktigt i konsumenternas bedömning av en hållbar produkt.
Tydlig produktinformation, enkel att återvinna, låg energikonsumtion och ansvarsfullt tillverkad är ungefär lika viktigt i konsumenternas bedömning av en hållbar produkt.